شهید مرتضی یاغچیان درتیرماه سال ۱۳۳۵ به دنیا آمد. در کودکی علاوه بر تحصیل به مجالس‌عزاداری و قرآن نیز می‌رفت. دوران ابتدایی را در مدرسه “ناصرخسرو” تبریز گذراند دوران راهنمایی در مدرسه نجات سپری شد. در سال ۱۳۵۶ موفق به دریافت مدرک دیپلم در رشته مدلسازی از هنرستان صنعتی تبریز شد. برای طی دوره سربازی به حوزه نظام وظیفه معرفی شد.
زمانی که امام(ره) فرمان فرار سربازان از پادگانها را دادند. ایشان نیز مانند مردم انقلابی ایران در تظاهرات و تجمعات ضد طاغوتی شرکت کرد. بعد از پیروزی انقلاب، به عضویت سپاه درآمد. و تصدی تسلیحات سپاه تبریز که اهمیت زیادی در آن ایام داشت با او بود. از مسئولیت وی یادها و خاطرات بسیاری درذهن تمامی مسئولین سپاه آن زمان مانده است. همچنین مردم خاطرات زیادی از مبارزات او در “غائله حزب خلق مسلمان” تبریز و آشوب گروههای دیگر دارند. وی در تسخیر مقر فرماندهی این حزب که در میدان منجم تبریز واقع بود رشادتهای بسیاری از خود نشان داد. در تیرماه سال ۵۹ وی به همراه برادر احمد پنجه شکار امور اجرایی مربوط به ستاد عملیاتی سپاه را به عهده گرفت. وی تحت عنوان مسئول تجهیزات تبریز و معاون اطلاعات عملیات انجام وظیفه نمود و پس از طی این دوره‌ها به شیراز اعزام شد تا یک دوره هوابرد را در آنجا بگذراند و پس از آن جزء اولین نیروهای سپاه به جبهه اعزام شد.
در این مدت وی بارها مجروح و هر بار قبل از بهبودی کامل باز به جبهه می‌رفت. مدتی بعد به دستور حضرت آیت‌الله مدنی به سمت مسئول عملیات سپاه مراغه منصوب شد. در عملیات بیت‌المقدس با سمت مسئول محور تیپ حضور داشت و در عملیات رمضان معاون تیپ عاشورا شد. زمانی که تیپ عاشورا به لشکر عاشورا تبدیل شد مرتضی به سمت معاون دوم لشکر منصوب گردید. پس از شرکت در عملیاتهای والفجر مقدماتی، والفجر ۲، والفجر۴ با همان سمت و با تلاش بیشتر نوبت به شرکت درعملیات خیبر رسید. آنان با جانفشانی از پل حمید و جزایر مجنون دفاع کردند. شهید یاغچیان در حین عملیات به شهادت رسید.

وصیت نامه

به نام خدا و برای خدا و در راه خدا این وصیت نامه را می‌نویسم. بار خدایا بنده‌ای هستم گناهکار و رو سیاه و شرمسار و در خود لیاقت شهید شدن را نمی‌بینم، مگر آن که تو خود بر من رحم کنی و عنایت به من بنمایی شربت شهادت را. خداوندا، امروز نائب امام زمانت با دم مسیحائی خود به ما ارزش انسان بودن و انسان شدن را می‌آموزد. روز امتحان است و اگر لحظه‌ای درنگ کنیم فرصت از دست رفته است پس ما را یاری بفرما. و راهنمایمان باش و از لغزشها نگاهمان دار. تا به صراط مستقیم هدایت شویم.ای مسلمانان جهان، امروز تمامی کفر به سرکردگی آمریکا با تمام قوا در مقابل اسلام صف کشیده و اسلام و انقلاب اسلامی امروز به خون ما نیاز دارد تا ریشه‌اش محکم شود. فردای تاریخ در مقابل خدا و رسول خدا و نسل آینده مسئول خواهیم بود و جوابگو. با آگاهی کامل و با عشق به الله به این راه آمده‌ام تا برای رضای او جهاد کنم و اگر سعادت پیدا کردم به دیدار خدا بروم و از این تن خاکی عروج کنم و به خدا برسم. تقاضا دارم از دامن امام دست بر ندارید و اسلام را به وسیله فرد نشناسید بلکه افراد را با معیارهای اسلامی بشناسید.