زندگی نامه

شهید علی تجلایی در تاریخ ۵/۵/۱۳۳۸ در تبریز به دنیا آمد. سال ۱۳۴۴ پا به عرصه علم و دانش گذاشت وموفق به دریافت دیپلم ازدبیرستان تربیت تبریز گشت. پس از مدتی توسط ساواک دستگیر شد، زیرا از امضاء ورقه حزب رستاخیز امتناع ورزیده بود. از سال ۱۳۵۶ فعالیت خود را در راستای انقلاب شروع کرد و در سال ۱۳۵۸ وارد سپاه شد. ایشان به عنوان مربی آموزشی در پادگان سید الشهدا فعالیت داشت.
در سال ۵۹ به کردستان رفت تا در برابر ضد انقلاب او نیز همراه دیگر رزمندگان باشد. سپس به افغانستان مهاجرت نمود و اولین مرکز آموزش فرماندهی مجاهدین افغانی در داخل کشور افغانستان را تاسیس نمود.
با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و به جبهه‌های جنوب رفت و در نبرد دهلاویه و حماسه سوسنگرد با عنوان فرمانده عملیات و معاون عملیات سپاه شرکت کرد. سال ۱۳۶۰ ازدواج نمود و به جبهه‌های پیرانشهر رفت و در آنجا در سمت مسئول عملیات پیرانشهر فعالیت کرد. فروردین سال ۶۱ در عملیات فتح‌المبین با سمت فرمانده گردانهای شهید مدنی و شهید ثامنی شرکت کرد و در اردیبهشت سال ۶۱ در عملیات بیت‌المقدس‌مسئول جانشین تیپ عاشورا بود و در تیرماه سال ۶۱ در عملیات رمضان با سمت مسئول طرح و عملیات تیپ عاشورا شرکت کرد و در بهمن ۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی با دیگران همراه شد. درسال ۶۲ به سمت معاونت آموزشهای تخصصی سپاه فعالیت کرد و در عملیات والفجر ۲ و عملیات خیبر شرکت کرد. در عملیات خیبر مسئوول طرح عملیات قرارگاه خاتم بود. در ۱۳۶۳ به سمت جانشین قرارگاه ظفر منصوب شد. در ۱۹/۱۲/۱۳۶۳ در عملیات بدر شرکت کرد و مسئوولیت تک تیرانداز و هدایت نیروهای گردان با او بود. سرانجام در تاریخ ۲۵/۱۲/۶۳ درشرق دجله درعملیات بدر به شهادت رسید.

وصیت نامه

شهید علی تجلایی ای امام،ای رهبر امت که با بیان خود نفوس طاغوتی ما را تزکیه دادی، بدان تا آخرین قطره خونی که در بدن دارم و تا آخرین دم حیاتم مقلد و ماموم تو هستم. برادران پاسدارم! امیدوارم با بزرگواری خودتان این بنده ذلیل خدا را عفو کنید. سفارشی چند از مولایمان علی(ع) برای شما دارم.
در همه حال پرهیزگار باشید و خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانید. یاور ستمدیدگان و مستمندان جامعه و یاور تمامی مستضعفین باشید. مبادا یتیمان و فرزندان شهدا را فراموش کنید.
سلسله مراتب و اطاعت از مسئوولین را با توجه به اصل ولایت رعایت کنید. در هر زمان و هر مکان، با دست و زبان و عقل، امر به معروف و نهی از منکر کنید. برادران مسئوول! که به طور مستمر در جهت پیشبرد اهداف انقلاب شبانه‌روز فعالیت می‌کنید، به عدالت در کارهایتان و تصمیم‌گیری‌هایتان به عنوان یک مرز، ایمان داشته باشید. عدالت را فدای مصلحت نکنید، پر حوصله باشید و در برآوردن حاجات و نیازهای آنها بکوشید. در قلب خود مهربانی و لطف به مردم را بیدار کنید. طوری رفتار نکنید که از شما کراهت داشته باشند. برایم این بار الهام شده که اگر خداوند رحمان و رحیم بخواهد به فیض شهادت نایل خواهم آمد. لذا دیگر منتظر من نباشید چون من به دیدار معشوق خود و دیدار سرور آزادگان اباعبدالله(ع) و شهدای کربلای حسینی ایران شتافته‌ام.