زندگی نامه

شهید غلامحسین افشردی (معروف به حسن باقری) در ۲۵ اسفند سال ۱۳۳۴ در حوالی میدان خراسان تهران چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۵۴ پس از اخذ دیپلم ریاضی، در رشته دامپروری دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه تحصیلات عالی خود را آغاز کرد. وی به عنوان یک عنصر مذهبی و فعال حساسیت مسئولان و گارد دانشگاه را برانگیخته بود. در نهایت به دلیل این فعالیت ها پس از یک سال و نیم تحصیل، از دانشگاه اخراج شد. شهید باقری در اسفند سال ۱۳۵۶ به خدمت سربازی اعزام و پس از طی دوره آموزشی در پادگان جلدیان نقده، به ایلام منتقل شد.
به هنگام تشریف فرمایی حضرت امام خمینی به میهن اسلامی، در کمیته استقبال فعالیت چشمگیری داشت و به دلیل برخورداری از آموزش نظامی، به همراه سایر اعضای خانواده و دوستانش در تصرف کلانتری ۱۴ و پادگان عشرت آباد( ولی عصر (عج) کنونی) در تهران نقش بارزی داشت.
شهید باقری اوایل سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه در آمد. ابتدا در واحد اطلاعات مشغول به خدمت شد و در این واحد بود که نام مستعار «حسن باقری» برای ایشان در نظر گرفته شد.
او از ابتدای ورودش به منطقه جنوب (اهواز) در پایگاه منتظران شهادت به منظور دستیابی به اطلاعات مناسب از موقعت دشمن، به جمع آوری نقشه ها و پیاده کردن وضعیت مناطق عملیاتی روی آنها اقدام کرد و شخصا به همراه عناصر اطلاعاتی، برای کسب اطلاع دقیق از دشمن، به شناسایی محورها و نقاط مدنظر می پرداخت. شهید باقری علاوه بر ارائه اطلاعات، توان و استعداد ذاتی بالایی در تحلیل اطلاعات دشمن داشت و اغلب محرکات احتمالی دشمن را پیش بینی و حتی به زمان و مکان آن هم اشاره می کرد. از اقدامات بسیار مؤثر شهید باقری که در این دوره پایه ریزی شد. بایگانی اسناد جنگ، ترجمه اسناد و بخش نشون بی سیم های دشمن بود.
برخی از مسئولیت های وی در دوران دفاع مقدس عبارتند از: معاونت ستاد عملیات جنوب، فرمانده محور دارخوین در عملیات ثامن الائمه معاونت فرماندهی عملیات طریق القدس، فرماندهی قرارگاه نصر در عملیات های فتح المبین، بیت المقدس و رمضان، فرماندهی قرارگاه کربلا و جانشین فرماندهی کل در قرارگاه های جنوب.

وصیت نامه شهید

فعلا انقلاب ما همچون تیر زهرآگینی برای همه مستکبرین در آمده است و یاوری برای همه مستضعفین جهان… ما با هیج دولت و کشوری شوخی نداریم و با همه مستکبرین جهان هم سر جنگ داریم و در رابطه با این هدف، جنگ با صدام یزید مقدمه است… در این موقعیت زمانی و مکانی، جنگ ما جنگ اسلام و کفر است و هر لحظه مسامحه و غفلت، خیانت به پیامبر اکرم (ص) و امام زمان (ع) و پشت پا زدن به خون شهداست و ملت ما باید خود را آماده هرگونه فداکاری بکند… در چنین میدان وسیع و این هدف رفیع انسانی و الهی، جان دادن و مال دادن و فداکاری امری بسیار ساده و پیش پا افتاده است و خدا کند که ما توفیق شهادت متعالی در راه اسلام با خلوص نیت را پیدا کنیم…
… در صورت امکان با لباس سپاه مرا دفن کنید…