با شهادت برادر ، رحمت الله می گوید :
الحمدلله نعمت ، به آرزوی دیرینه اش که همانا شهادت در راه خدا بود رسید ، چون خودش گفته بود که من نباید در دست اشرار حزب دمکرات بمیرم .
رحمت الله در عملیات والفجر مقدماتی ، مسئولیت تیپ عاشورا را به عهده داشت . در عملیات والفجر ۴ ، فرماندهی محور عملیاتی تیپ عاشورا با او بود و در عملیات خیبر ، محور عملیاتی لشکر عاشورا را اداره می کرد . در این عملیات بود که حمید باکری ، یکی از دوستان بسیار نزدیکش به شهادت رسید . رحمت الله در عرض چند سال حضور مستمر در جنگ ، تنها یک بار به مأموریت پشت خط آمد و آن هم قبل از عملیات خیبر بود که مسئولیت آموزش نظامی و فرماندهی عملیات پادگان مرند را پذیرفت . اما پس از اطلاع از شروع عملیات ، پادگان را رها کرد و در منطقه عملیات خیبر حضور یافت . پس از بازگشت از عملیات خیبر بود که تصمیم به ازدواج گرفت .
به گفته مادرش :
رحمت الله در این باره با کسی صحبت نمی کرد ، زیرا فرد توداری بود تا این که ما به ایشان گفتیم ازدواج کن ، و ایشان در پاسخ گفت : « به خواستگاری دختر خاله ام بروید . » مراسم عقد وی و خانم عطیه عمرانی زنوز ، بسیار ساده و در شهرستان جلفا برگزار شد ، و آن دو بعد از ازدواج به زنوز برگشتند.
حاصل این ازدواج ، دختری با نام وحیده است . در سال ۱۳۶۴ ، در طی عملیات والفجر ۸ ، در فاو زخمی شد و به ناچار چند روزی را در مرخصی بود ، ولی تحمل نیاورد و دوباره به منطقه عملیات بازگشت ، در حالی که هنوز زخمهایش مداوا نشده بود . رحمت الله در نامه های خود که برای اعضای خانواده می نوشت ، تأکید می کرد : « سعی کنید فرامین امام را دریابید و از رهبری ایشان الهام بگیرید . » او همیشه زندگینامه و وصیت نامه شهدا را مطالعه می کرد و در طی مرخصی به دیدن خانواده شهدا می رفت . بسیار فروتن و متواضع بود و در تمام صحنه همی جنگ وانقلاب حاضر بود ونقش به سزایی داشت .
در تمام مدتی که در لشکر عاشـورا حضور داشت ، کسی حتی خانواده اش نمی دانستند که چه مسئولیتـی دارد . وی به بسیجی ها علاقه فراوانی داشت و در این خصوص می گفت : « دوستی من با بسیجی ها برای رضای خداوند متعال است . »
بعد از عملیات والفجر ۸ که رحمت الله پس از مجروحیت به ناچار چند روزی را در مرخصی به سر برد ، علی رغم اصرار اطرافیـان برای شرکت در عملیاتهای کربلای ۴ و ۵ ، به منطقه بازگشت . در عملیات کربلای ۴ بود که بر اثر اصابت ترکش خمپاره شصت در منطقه شلمچه ، در تاریخ ۵ دی ۱۳۶۵ ، به شهادت رسید . پیکرمطهرش در روستای زنوز مرند به خاک سپرده شده است .